FANDOM

Obraz Agnieszki Holland przenosi nas do Lwowa, gdzie podczas drugiej Wojny Światowej kanalarz Leopold Socha ukrywał w kanałach przez 14 miesięcy Żydów. Początkowo zachowanie bohatera jest przejawem jego cwaniackiej natury drobnego złodziejaszka, który pomagając Żydom chce zarobić, z czasem jednak obserwujemy przemianę Sochy, który bezinteresownie naraża życie, ratując drugiego człowieka.

Na szczególne wyróżnienie w filmie Holland zasługuje gra aktorska. Rober Więckiewicz, który wciela się w rolę głównego bohatera zachwyca widzów swoją wszechstronnością. Z jego twarzy odczytać można całą gamę skrajnych emocji, które raz powodują, że budzi odrazę, innym razem szacunek. Dzięki temu doskonale ukazuje zachodzące w bohaterze zmiany.

Zachwycające są również zdjęcia Jolanty Dylewskiej. Świat, który wykreowała w swoich kadrach budził lęk, przerażenie, ciągłe napięcie, powodował, że widzowi zdawało się czuć odór lwowskich kanałów.

Niewątpliwym odkryciem tego filmu jest także fakt, iż aktorzy mówią w rzeczywistym języku swoich bohaterów – po ukraińsku, polsku, niemiecku, w jidysz. W ten sposób historia przedstawiona przez Holland wydaje się szczególnie autentyczna, na szczęście jednak pozbawiona zbędnego sentymentalizmu.

Niewątpliwie odzwierciedleniem sukcesu „W ciemności” okazała się nominacja do Oscara dla filmu nieanglojęzycznego.

Wciemności2

Wciemności1
Wciemności3
thumb|300px|right

Więcej z Fandomu

Losowa wiki