FANDOM

thumb|300px|right„Róża” – kolejne dzieło Wojtka Smarzowskiego rozpoczyna się sceną dla ludzi o mocnych nerwach, przeraża i wciska w fotel. To napięcie nas nie opuszcza do ostatniego ujęcia filmu. Lato 1945 roku, tuż po zakończeniu drugiej wojny światowej. Tadeusz, polski żołnierz, któremu wojna zabrała wszystko i niczego nie oszczędziła, dociera na Mazury, na ziemie, które przed wojną należały do Niemiec, a po wojnie zostały przyznane Polsce. Odnajduje wdowę po niemieckim żołnierzu, którego śmierci był świadkiem. Mieszkająca sama w dużym gospodarstwie Róża przyjmuje Tadeusza chłodno, pozwala przenocować. Tadeusz odwdzięcza się za gościnę pomocą w obejściu. Róża, choć się do tego nie... przyznaje, potrzebuje czegoś więcej - przede wszystkim ochrony przed szabrownikami, którzy nachodzą jej gospodarstwo. Stopniowo Tadeusz poznaje przyczyny jej samotności... Na tle krajobrazu wyniszczonego przez wojnę, gdzie nadzieja stała się narzędziem propagandy, między dwojgiem ludzi z odległych światów rodzi się miłość.

Film Smarzowskiego pokazuje traumę, cierpienie człowieka, które mimo końca wojny nie ustaje. Być może uczucie, jakie połączyło dwójkę bohaterów granych przez świetnych Marcina Dobrocińskiego i Agatę Kuleszę, to jedyna dobra rzecz jak ich spotkała w usłanym cierniami życiu. Film Smarzowskiego wydaje mi się doskonałą, kompletną całością, w której idealnie współgra ze sobą historia, muzyka Mikołaja Trzaski oraz zdjęcia Piotra Sobocińskiego Jr. Te ostatnie pozwalają nam zobaczyć perfekcyjnie odtworzony obraz z dawnych fotografii. Zaś konsekwentnie utrzymana w filmie kolorystyka – przygaszone barwy ziemi, sepia wprowadzają nas w nastrój przygnębienia oraz nostalgii.

Róża1
Róża2
Róża3
Bez wątpienia jest to dzieło, które warto obejrzeć, mając jednak świadomość, że na długo pozostawi ono w nas głębokie
Różaplakat
piętno.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki